"Dan telah sempurna firma Tuhan-Mu (Al-Quran) dengan benar dan adil. Tidak ada yang dapat mengubah firman-Nya. Dan Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui." [6:115]
Alhamdulillah tepat 1158pm mlm sabtu yakni malam ke-27 ramadhan 1432 aku berjaya khatam Al-Quran. Alhamdulillah, syukur sangat diberi kesempatan yang sebegini. Dan sesungguhnya aku berharap untuk bertemu dengan Ramadhan sekali lagi untuk aku perbaiki kekurangan yang tersangatla banyak dalam ramadhan kali ini. Terima kasih Allah atas kekuatan keinginan yang kau berikan padaku.
di kesempatan ini aku berterima kasih pada mak ayah yang menyokong usaha aku ni. pada adik aku jugak yang membantu tak kacau aku after magrib n after 12am.
thanks jugak pada teman teman blogger (jawahir n taqiyuddin). korang punya conteng2, kata2, picisan2, spillage, rants kat blog korang memang bg semangat kat aku secara indirect. teruskan menyonteng sebegitu. biar sentap boleh buat santap.
tak lupa pada laman sesawang lain yang banyak bagi pengisian rohani untuk aku yang dahagakan semua tu.
to kawan2 juga yang tengah berusaha nak khatam dlm ramadhan ni, aku doakan korang berjaya. korang mesti boleh!!ada lg 3 mlm, sempat insyaAllah. Go with it.. All the best!! Doa aku sentiasa mengiring usaha kalian, insyaAllah~~
may Allah bless~~~
so farhah, da sempat habiskan utk ramadhan ni Alhamdulillah..tp da habis jangan tinggal ye. ade lagi yang tergendala yang dulu2 sambung balik..Al-Quran jangan tinggal..baca tiap2 hari.. novel boleh ulang banyak kali takkan AlQuran taleh kot..novel tak boleh bagi cahaya dlm kubur nnt tapi AlQuran boleh. AlQuran juga boleh tolong masa nak lalu titian Siratulmustaqim, novel boleh ke? AlQuran juga boleh jadi penyelamat di Akhirat nnt, insyaAllah
bacalah AlQuran kerana pada-nya ada ketenangan. Bacalah dengan niat ingin mendapat hidayah dari-Nya
p/s: jom qyiam mlm ni??
Saturday, August 27, 2011
Wednesday, August 24, 2011
surprise!!!
TERKEJUT!!!!
beberapa hari lepas kejadian berdarah dlm family tu
aku add arwah punya facebook as my cousin dlm family list
aku tataw apsal aku add sedangkan aku taw arwah takkan bukak lg fb tu
plus her adik also tataw password
sbb kitorg dulu igt nak deactivate fb tu
tp sbb tataw password so biar je la
n just now aku bukak fb
ohh notifcation!
"ratna omar accepted you family request"
serius terkejut!!
sape yg accept??
ataw manager fb ni yg tolong acceptkan???
whoaa aku da fikir bukan2..ngaaa
n serius jugak I MISS HER~~
may Allah bless u, my dear..
~Al-Fatihah~
beberapa hari lepas kejadian berdarah dlm family tu
aku add arwah punya facebook as my cousin dlm family list
aku tataw apsal aku add sedangkan aku taw arwah takkan bukak lg fb tu
plus her adik also tataw password
sbb kitorg dulu igt nak deactivate fb tu
tp sbb tataw password so biar je la
n just now aku bukak fb
ohh notifcation!
"ratna omar accepted you family request"
serius terkejut!!
sape yg accept??
ataw manager fb ni yg tolong acceptkan???
whoaa aku da fikir bukan2..ngaaa
n serius jugak I MISS HER~~
may Allah bless u, my dear..
~Al-Fatihah~
Monday, August 22, 2011
rasa benci yang tak dipinta
perjalanan ke satu daerah lain emang bagi banyak erti. sungguh memberi seribu pelajaran buat diri. kadang tak tersedar yang hal itu juga satu pengajaran. memang hati ini banyak main teka teki. tak mengapa kalau tak memudaratkan diri.
tapi untuk kali ini ia membuah rasa benci. entah dari pelusuk mana hadirnya rasa benci itu. sungguh tak mampu aku sngkal. hati ini mula membenci. bukan ini pintaku. aku cuma mahu menjauhkan diri bukan membenci.
tak terlintas langsung di hati untuk aku simpan dendam. hingga aku pon tak pasti apa salah yang sampai rasa itu membuku di hati.
serius aku ni da parah kot. penyakit hati makin menjadi jadi.
p/s..come on..only 5..takkan nak stop??think posotively ok!!
tapi untuk kali ini ia membuah rasa benci. entah dari pelusuk mana hadirnya rasa benci itu. sungguh tak mampu aku sngkal. hati ini mula membenci. bukan ini pintaku. aku cuma mahu menjauhkan diri bukan membenci.
tak terlintas langsung di hati untuk aku simpan dendam. hingga aku pon tak pasti apa salah yang sampai rasa itu membuku di hati.
serius aku ni da parah kot. penyakit hati makin menjadi jadi.
p/s..come on..only 5..takkan nak stop??think posotively ok!!
Sunday, August 21, 2011
migraine
migraine lagi
da 2 hari
selalu migraine time belajar
tapi skrg cuti pon kena migraine jgk
haishh sabar!
migraine
aku hidup dengan migraine ni da dekat 12 tahun
mula2 kena migraine masa darjah 5
pegi ke doktor di suruh pakai kaca mata
maka masa darjah 5 tula aku berkaca mata
tapi migraine jugak
tak hilang2 migraine tu
masa dvm 2 mata aku kena jangkitan fungus
bahasa mudah "mata berkulat"
lepas couple of months kulat tu menumpang
akhirnya angkat kaki tinggalkan mata aku
and guess what??mata aku da x rabun
memang betulla Allah da bagitau
lepas susah ade senang (al insyirah 5-6)
Alhamdulillah
tapi migraine tetap jugak ada
hmm macam mana nak hilang kan migraine??
kena kahwin kot~~ whoaa aku MENGARUT!!!
tapi one of my sedara yang da kahwin ckp
"lepas je nikah rasa macam tenang sesangat"
yeke?? tataw la..tggu la lgi 3-4 thn, mgkin aku dpt jwpn tu nnt.. =)
da 2 hari
selalu migraine time belajar
tapi skrg cuti pon kena migraine jgk
haishh sabar!
migraine
aku hidup dengan migraine ni da dekat 12 tahun
mula2 kena migraine masa darjah 5
pegi ke doktor di suruh pakai kaca mata
maka masa darjah 5 tula aku berkaca mata
tapi migraine jugak
tak hilang2 migraine tu
masa dvm 2 mata aku kena jangkitan fungus
bahasa mudah "mata berkulat"
lepas couple of months kulat tu menumpang
akhirnya angkat kaki tinggalkan mata aku
and guess what??mata aku da x rabun
memang betulla Allah da bagitau
lepas susah ade senang (al insyirah 5-6)
Alhamdulillah
tapi migraine tetap jugak ada
hmm macam mana nak hilang kan migraine??
kena kahwin kot~~ whoaa aku MENGARUT!!!
tapi one of my sedara yang da kahwin ckp
"lepas je nikah rasa macam tenang sesangat"
yeke?? tataw la..tggu la lgi 3-4 thn, mgkin aku dpt jwpn tu nnt.. =)
Friday, August 19, 2011
random
hujan..
sedari azan isyak sampai da habih terawikh..
hujan masih x henti
alhamdulillah..sejukk sikit mlm ni tidur..
da banyak malam da hujan turun..
tak lebat sangat, x renyai sangat..just nice..
pejam celik pejam celik
da masuk fasa the last 10..
ohh tolak mlm ni tggal 9..
cepat kan masa berjalan..
lepas ni da raya
bila da raya maksudnya cuti da nak abih
cuti nak abih maksudnya sem baru da nak start
whoaa i'm a senior~~*cuak*
gambar hiasan..anak2 aku..hehehe..ade 12 ekor semua..kaler hijau kuning, biru ngan putih..hari tu budak2 ni bertelur..menetas 2 ekor baby..dua2 da mati..uhuk...ohh ada pkck aku tye mana jantan mana btina..dengan bangga aku jawab aku tak tahu..hahaha veterinar huh???
Wednesday, August 17, 2011
nota hari jadi~~
17 ogos 2011
17 ramadhan 1432
alhamdulillah
terima kasih Allah
sebab bagi peluang hidup da 23 thn
tapi bekal nak bawak balik jumpa Dia
langsung tak setanding dgn umur 23 thn tu
dan aku langsung x malu nak mintak lagi........
***
***double8 buat iftar jamaie kat putrajaya 17 ogos tapi taleh join..ohh sedih..nak jumpa korang!!!
enjoy the iftar guyss =)
salam 17 ramadhan~~~ =)
17 ramadhan 1432
alhamdulillah
terima kasih Allah
sebab bagi peluang hidup da 23 thn
tapi bekal nak bawak balik jumpa Dia
langsung tak setanding dgn umur 23 thn tu
dan aku langsung x malu nak mintak lagi........
Allah, bagi aku peluang untuk hidup lg
bagi aku peluang untuk aku betul kan diri
bagi aku peluang untuk aku terus jalan atas bumi ini
bagi aku peluang untuk aku tetap teguh atas dunia ini
bagi aku peluang untuk aku tambah bekal buku kanan
bagi aku peluang untuk aku tahan diri dari terus gemukkan buku kiri
Allah, sungguh hidayah itu punya Engkau
dan aku dengan hinanya mengaku aku butuh hidayah-Mu
kurniakan aku hidayah itu
limpahkan aku rahmat milik-Mu
dengan penuh harapan kat hati aku pinta
jangan kau palingkan hati aku setelah kau beri petunjuk
Allah, jauh dari sudut hati
aku nak jadi baik
untuk itu aku perlukan bantuan dari-Mu
sebab aku tahu Engkau sebaik-baik penolong
aku pinta agar aku bukanlah dari golongan yang pekak buta
golongan yang tak mampu mengambil pelajaran dari Al-Quran yang satu
Allah, kau jadikan anggota badanku dengan sempurna maka
biarlah lidahku lidah yang tak pernah jemu memuji bertasbih pada-Mu
biarlah telingaku telinga yang sentiasa mendengar kalimah-Mu
biarlah mataku mata yang melihat pada kekuasaan-Mu dengan penciptaan seluruh yang ada di langit dan di bumi
biarlah hatiku hati yang sarat dengan rindu untuk bertemu dengan-Mu dan kekasih-Mu
biarlah akalku akal yang berfikir akan keagungan-Mu hingga getar didada kerana takut pada-Mu
biarlah tanganku tangan yang membantu segala daya yang aku ada untuk agama-Mu
biarlah kakiku kaki yang setia berdiri semampu aku saat menghadap Kau yang satu
Allah, dari-Mu aku kesini dan pada-Mu akanku kembali
maka lindungilah aku dari yang mungkar
letakkanlah aku bersama ashabul yamin
Engkau tahu segala isi hatiku yang tersurat mahupun tersirat
maka berikanlah aku apa yang terbaik pada perkiraan-Mu
bagi aku peluang untuk aku betul kan diri
bagi aku peluang untuk aku terus jalan atas bumi ini
bagi aku peluang untuk aku tetap teguh atas dunia ini
bagi aku peluang untuk aku tambah bekal buku kanan
bagi aku peluang untuk aku tahan diri dari terus gemukkan buku kiri
Allah, sungguh hidayah itu punya Engkau
dan aku dengan hinanya mengaku aku butuh hidayah-Mu
kurniakan aku hidayah itu
limpahkan aku rahmat milik-Mu
dengan penuh harapan kat hati aku pinta
jangan kau palingkan hati aku setelah kau beri petunjuk
Allah, jauh dari sudut hati
aku nak jadi baik
untuk itu aku perlukan bantuan dari-Mu
sebab aku tahu Engkau sebaik-baik penolong
aku pinta agar aku bukanlah dari golongan yang pekak buta
golongan yang tak mampu mengambil pelajaran dari Al-Quran yang satu
Allah, kau jadikan anggota badanku dengan sempurna maka
biarlah lidahku lidah yang tak pernah jemu memuji bertasbih pada-Mu
biarlah telingaku telinga yang sentiasa mendengar kalimah-Mu
biarlah mataku mata yang melihat pada kekuasaan-Mu dengan penciptaan seluruh yang ada di langit dan di bumi
biarlah hatiku hati yang sarat dengan rindu untuk bertemu dengan-Mu dan kekasih-Mu
biarlah akalku akal yang berfikir akan keagungan-Mu hingga getar didada kerana takut pada-Mu
biarlah tanganku tangan yang membantu segala daya yang aku ada untuk agama-Mu
biarlah kakiku kaki yang setia berdiri semampu aku saat menghadap Kau yang satu
Allah, dari-Mu aku kesini dan pada-Mu akanku kembali
maka lindungilah aku dari yang mungkar
letakkanlah aku bersama ashabul yamin
Engkau tahu segala isi hatiku yang tersurat mahupun tersirat
maka berikanlah aku apa yang terbaik pada perkiraan-Mu
***
p/s: salam nuzul Quran..bacalah quran kerana padanya ada ketenangan
.......aim nak khatam 27 ramadhan..berjaya atau tak???will see.........
**thn ni tade birthday celeb.. =) no cake..no ronggeng2..no hadiah..tp tade ape yg lagi best dari ada disamping keluarga di hari jadi walau diorg mgkin x perasan..haha =)
.......aim nak khatam 27 ramadhan..berjaya atau tak???will see.........
**thn ni tade birthday celeb.. =) no cake..no ronggeng2..no hadiah..tp tade ape yg lagi best dari ada disamping keluarga di hari jadi walau diorg mgkin x perasan..haha =)
enjoy the iftar guyss =)
salam 17 ramadhan~~~ =)
Sunday, August 14, 2011
luahan si hawa
hai adam
ungkap katamu kau sayang padaku
ucap manismu kau cinta padaku
mesra menyapa nada rindu padaku
wahai adam
sungguh tak terdaya kunafi
hati kecil ini bisa cair
jiwa runtun ini bisa getar
naluri diri sungguh tak terungkap
tapi adam
aku ragu dek sayangmu
sekelumit yakin bisa sirna
tatkala kau ucap cintamu
adam
aku ini hawa
yang dicipta Dia dari rusukmu
buat kau lindungi
buat kau bimbing
juga jadi temanmu di segenap liku hidup
namun adam
kalau benar sayangmu padaku
jangan diheret aku kelembah zina
jangan ditarik aku menuju zina
jangan diajak aku merapati zina
duhai adam
adam dan hawa pasti bersatu bila tiba saat waktu
adam dan hawa akan bersatu dengan ada ikatan itu
adam dan hawa mesti bersatu bila Dia memberi restu
oh adam
selagi aku bukan milikmu
iringkanlah selalu doa buatku
agar aku masih sempurna tiada noda
agar aku terpelihara dari tempias zina
agar aku dibawah lembayung Yang Esa
dan adam
andai nanti kita bersatu
kau punyai hawa
hawa yangmana permata mutiara
bukan sekadar hawa persis permata
namun pasir cuma
***
ungkap katamu kau sayang padaku
ucap manismu kau cinta padaku
mesra menyapa nada rindu padaku
wahai adam
sungguh tak terdaya kunafi
hati kecil ini bisa cair
jiwa runtun ini bisa getar
naluri diri sungguh tak terungkap
tapi adam
aku ragu dek sayangmu
sekelumit yakin bisa sirna
tatkala kau ucap cintamu
adam
aku ini hawa
yang dicipta Dia dari rusukmu
buat kau lindungi
buat kau bimbing
juga jadi temanmu di segenap liku hidup
namun adam
kalau benar sayangmu padaku
jangan diheret aku kelembah zina
jangan ditarik aku menuju zina
jangan diajak aku merapati zina
duhai adam
adam dan hawa pasti bersatu bila tiba saat waktu
adam dan hawa akan bersatu dengan ada ikatan itu
adam dan hawa mesti bersatu bila Dia memberi restu
oh adam
selagi aku bukan milikmu
iringkanlah selalu doa buatku
agar aku masih sempurna tiada noda
agar aku terpelihara dari tempias zina
agar aku dibawah lembayung Yang Esa
dan adam
andai nanti kita bersatu
kau punyai hawa
hawa yangmana permata mutiara
bukan sekadar hawa persis permata
namun pasir cuma
***
sambil layan menjemput bidadari-dani setiawan(link)
lagu ni sooooooo somethinglaa..tataw nak describe cane..but it really give me feel something bila dengar lagu ni..aku dpt taw lagu ni wujud pon dari versus..hlovate again..hailaa da kena hlovate syndrome again..ngee =) *wink*
ermm aku conteng kat atas tu lepas alami semua tu kot..can be said so..mmg da fitrah la kan..manusia dan rasa cinta..rasa ingin dicinta dan menyinta..tpi nak bercinta kena ada cara jugak..cinta pon ada gaya jugak,ada adab jugak..biarlah cinta itu dengan cara yang halal..
satu kisah benar..ada sorg pmpn ni mmg da jatuh cinta dgn seorg laki ni..lalu diajaknya menjalin hubungan..dengan penuh hikmah lelaki itu menjawab..
"aku sayang kau dan dengan itu aku mintak tolong jgn hubungi aku lagi dengan apa cara sekalipon..sebab bila kita berhubung, aku da heret kau kearah zina..maksudnya aku x sayang kau lah kalau aku bwk kau kearah tu..teruslah menanti dan percaya dengan Allah..sebab Allah da sediakan yang terbaik utk kita hamba-Nya..sampai masa ada jodoh bertemu lagi..kalau aku jodoh kau,terimalah dengan tenang kerana Allah..kalau aku bukan untuk kau, percaya lah ada yang lebih baik Allah nak bagi kat kau"
..and the girl cried..bukan sbb kena reject tp kerana tersentak dengan khilaf diri yang dia buat..
p/s: damba cinta Ilahi..cinta manusia menyusul kemudian nnt =)=)
salam 14 ramadhan~~~
lagu ni sooooooo somethinglaa..tataw nak describe cane..but it really give me feel something bila dengar lagu ni..aku dpt taw lagu ni wujud pon dari versus..hlovate again..hailaa da kena hlovate syndrome again..ngee =) *wink*
ermm aku conteng kat atas tu lepas alami semua tu kot..can be said so..mmg da fitrah la kan..manusia dan rasa cinta..rasa ingin dicinta dan menyinta..tpi nak bercinta kena ada cara jugak..cinta pon ada gaya jugak,ada adab jugak..biarlah cinta itu dengan cara yang halal..
satu kisah benar..ada sorg pmpn ni mmg da jatuh cinta dgn seorg laki ni..lalu diajaknya menjalin hubungan..dengan penuh hikmah lelaki itu menjawab..
"aku sayang kau dan dengan itu aku mintak tolong jgn hubungi aku lagi dengan apa cara sekalipon..sebab bila kita berhubung, aku da heret kau kearah zina..maksudnya aku x sayang kau lah kalau aku bwk kau kearah tu..teruslah menanti dan percaya dengan Allah..sebab Allah da sediakan yang terbaik utk kita hamba-Nya..sampai masa ada jodoh bertemu lagi..kalau aku jodoh kau,terimalah dengan tenang kerana Allah..kalau aku bukan untuk kau, percaya lah ada yang lebih baik Allah nak bagi kat kau"
..and the girl cried..bukan sbb kena reject tp kerana tersentak dengan khilaf diri yang dia buat..
p/s: damba cinta Ilahi..cinta manusia menyusul kemudian nnt =)=)
salam 14 ramadhan~~~
Subscribe to:
Posts (Atom)