Wednesday, July 20, 2011

aku ini~~

aku ini hak milik kekal Dia yang Maha Agung
dikurniakan padaku sebaik-baik anggota badan
ditiupkan padaku nyawa di kesekian waktu
diberi peluang untukku melalui ranjau hidup yang penuh onak liku
dikabulkan apa jua permintaanku

aku ini hak milik sementara kepada dua insan yang bertanggungjawab
membesarkan, mengajar, mendidik
memperbaiki mana yang kurang
membetulkan mana yg salah
mempersiap apa yang perlu
untuk aku melangkah di bumi penuh dugaan ini

aku ini sebentar cuma di satu satu persinggahan
buat mengisi kekosongan didada
buat memenuhi ruang ruang kotak fikiran
buat menimba segala macam pengetahuan
di alam penuh dengan gelojak perasaan
agar aku tambah mengerti selok belok dunia
agar aku tambah kenali sekeliling dunia penuh tipu daya ini

aku ini bakal jua meminjam dari Dia yang Memiliki
buat memayung hidup ini
buat memimpin aku yang lemah tak terdaya ini
kearah satu hala yang diredhai
kearah satu cinta yang hakiki
kearah satu matlamat yang abadi

aku ini bakal kembali pasti
kembali pada Zat yang Memiliki
kembali menghadap Dia yang Menguasai
kembali menghitung setiap perilaku diri
kembali membawa janjiku pada-Nya saat aku dilahirkan

akan tetapi
bisakah aku membawa segala janji itu
bisakah aku memberi setiap pinta-Nya
seperti mana Dia memberi padaku
bisakah aku menyangkal setiap butir bicara saksi saksi dari anggota badanku sendiri
saat aku hanya mampu membisu dan mendengar pengakuan jujur anggota badanku

ohh sungguh aku ngeri
ngeri dengan persoalan sendiri
ngeri dengan hakikat sendiri
gentar dek perasaan sendiri
lantaran aku pasti kekurangan diri
lantaran aku akui kelemahan diri
dek terlalu taksub dengan duniawi yang sementara cuma





karya asli;
faza1708
20 July 2011
12:35am
bilik tumpangan sementara
Blok C Kolej 17 UPM



6 comments:

BUDAKECIK said...

Nice la.Boleh beat A samad Said ni.Keep it up!:)

faza17 said...

uih sasterawan negara kot tu..
tak terdayo den..merangkak je lg~~ :)

BUDAKECIK said...

sebelum dia jadi sasterawan negara..dia juga merangkak..

sasterawati negara!!!..

Jangan berasa kecil!

hii!

faza17 said...

hoho berasa kecil tu tak kot sbb aku mmg besar (gemokk kot) hahaha

hanya menyedari kemampuan diri..cehh
anyway thanks..haha tibe2 semangat nak berkarya lagi!!!yeehaa =)

BUDAKECIK said...

cayalah.nanti dah popular...jgn lupa kenalkan aku..HAHA!

faza17 said...

kahkah popular??
x pernah sampai kot ke akal..
jauh sgt tu..hoho