Sunday, August 14, 2011

luahan si hawa

hai adam
ungkap katamu kau sayang padaku
ucap manismu kau cinta padaku
mesra menyapa nada rindu padaku

wahai adam
sungguh tak terdaya kunafi
hati kecil ini bisa cair
jiwa runtun ini bisa getar
naluri diri sungguh tak terungkap

tapi adam
aku ragu dek sayangmu
sekelumit yakin bisa sirna
tatkala kau ucap cintamu

adam
aku ini hawa
yang dicipta Dia dari rusukmu
buat kau lindungi
buat kau bimbing
juga jadi temanmu di segenap liku hidup

namun adam
kalau benar sayangmu padaku
jangan diheret aku kelembah zina
jangan ditarik aku menuju zina
jangan diajak aku merapati zina

duhai adam
adam dan hawa pasti bersatu bila tiba saat waktu
adam dan hawa akan bersatu dengan ada ikatan itu
adam dan hawa mesti bersatu bila Dia memberi restu

oh adam
selagi aku bukan milikmu
iringkanlah selalu doa buatku
agar aku masih sempurna tiada noda
agar aku terpelihara dari tempias zina
agar aku dibawah lembayung Yang Esa

dan adam
andai nanti kita bersatu
kau punyai hawa
hawa yangmana permata mutiara
bukan sekadar hawa persis permata
namun pasir cuma

***
sambil layan menjemput bidadari-dani setiawan(link)
lagu ni sooooooo somethinglaa..tataw nak describe cane..but it really give me feel something bila dengar lagu ni..aku dpt taw lagu ni wujud pon dari versus..hlovate again..hailaa da kena hlovate syndrome again..ngee =) *wink*

ermm aku conteng kat atas tu lepas alami semua tu kot..can be said so..mmg da fitrah la kan..manusia dan rasa cinta..rasa ingin dicinta dan menyinta..tpi nak bercinta kena ada cara jugak..cinta pon ada gaya jugak,ada adab jugak..biarlah cinta itu dengan cara yang halal..

satu kisah benar..ada sorg pmpn ni mmg da jatuh cinta dgn seorg laki ni..lalu diajaknya menjalin hubungan..dengan penuh hikmah lelaki itu menjawab..

"aku sayang kau dan dengan itu aku mintak tolong jgn hubungi aku lagi dengan apa cara sekalipon..sebab bila kita berhubung, aku da heret kau kearah zina..maksudnya aku x sayang kau lah kalau aku bwk kau kearah tu..teruslah menanti dan percaya dengan Allah..sebab Allah da sediakan yang terbaik utk kita hamba-Nya..sampai masa ada jodoh bertemu lagi..kalau aku jodoh kau,terimalah dengan tenang kerana Allah..kalau aku bukan untuk kau, percaya lah ada yang lebih baik Allah nak bagi kat kau"

..and the girl cried..bukan sbb kena reject tp kerana tersentak dengan khilaf diri yang dia buat..

p/s: damba cinta Ilahi..cinta manusia menyusul kemudian nnt =)=)

salam 14 ramadhan~~~

2 comments:

JawahirAbdullah said...

perghh..

1st - not to say lots but the poem is really makes sense. really,really,really.

2nd - and the story sangat menyentuh. it touched something. i mean kena dengan situasi walau ramai yang menafikan.

3rd - oh myyy.. Hlovate kottt! can't resist! every piece has its own messeges.
dah la Menjemput Bidadari. 1st time wawa dengar lagu tu, cam biasa2 je, but bila dengar betul2, i was like wow.
ya, cinta milik tuhan.
dalam mencari cinta, hakikat diri tersingkap, lalu menyedarkan diri.

faza17 said...

ermm me also had the same situation before..mmg susah la nak digest bila that person ckp psl couple bla bla bla..take time berjela punya lama nak lepaskan..hahaha bila hati da sangkut, perasaan da melangit, hukum semua rasa nak campak dlm laut.. respect that guy, kuat gila iman x goyah lgsg..

that guy pna ckp..kalau punya rasa cinta tu, itu kurniaan dari Dia..Dia nak tgk mcm mana kita hargai rasa cinta yg Dia bg.. =)